Sjednání zakázky
Pro zahájení prací je třeba především upřesnit základní náležitosti k zakázce
- jméno objednatele, adresní a kontaktní údaje, možnosti komunikace
- specifikace oceňované nemovitosti
- požadovaný účel ocenění
- určení výchozích listinných podkladů a možnosti jejich zajištění
- požadovaný termín plnění
- možnosti prohlídky a fotodokumentace nemovitosti
- předpokládaná cena za zakázku a způsob úhrady
Zajištění potřebných podkladů
K vyhotovení posudků a ocenění jsou potřebné průkazné listinné podklady, kterými
musí být dokladována správnost výchozích údajů.
Jde především o podklady, které identifikují předmětné nemovitosti, jejich podstatné
parametry a rozměry, vlastnické vztahy.
Podklady obvykle potřebné pro nejčastější případy jsou uvedeny na stránce Potřebné podklady
K zajištění podkladů je potřeba spolupráce objednatele, chybějící doklady je možno
zpravidla obdržet i na úřadech - katastrálním, stavebním, obecním, městském, ...
Místní šetření
Osobní šetření na místě je vždy nutné pro posouzení a ověření skutečného stavu oceňované
nemovitosti, provedení potřebných měření, seznámení se s okolím apod.
Termín místního šetření je dohodnut dostatečně předem tak, aby vyhovoval časovým
možnostem objednatele, zhotovitele a případně osob zajišťujících přístup k nemovitostem.
Při místním šetření se rovněž provádí nezbytná fotodokumentace.
Dopravu si zajišťuji sama, zpravidla je potřeba s objednatelem upřesnit příjezdovou
trasu a podrobnější lokalizaci objektu.
Doplnění a ověření podkladů, vypracování ocenění
Obdržené podklady se ověří, případně se doplní dalšími z příslušných úřadů, kompletují
se s poznatky zjištěnými na místním šetření a nezbytnými dalšími údaji zjištěnými
odhadcem z dostupných informačních zdrojů – podle povahy případu.
Na základě získaných údajů se počítá a vypracovává ocenění ve formě odpovídající
zadání a účelu.
Předání díla
Podle rozsahu a náročnosti posudku, skutečných časových nároků, případných skutečně
vynaložených dalších nákladů a náhrady za jízdné do místa ocenění se provede kalkulace
celkové ceny díla.
Vypracovaný posudek se obvykle, není-li sjednáno jinak, předává objednateli
ve dvou vyhotoveních, současně se vrátí objednateli všechny poskytnuté podklady.
Dohodnutým způsobem se provede úhrada ceny díla – v hotovosti nebo bankovním převodem,
k tomu je předán náležitý doklad.
Termíny pro vypracování
Celková doba zhotovení je závislá především na dostupnosti všech potřebných listinných
podkladů a případně někdy bývá časově omezen přístup k nemovitostem pro místní šetření.
Pokud je vše nezbytné k dispozici, je doba zpracování zpravidla do 3 dnů.
U složitějších případů je termín s objednatelem předem dohodnut.